Csontkorméréssel a serdülőkutatásért

2022.03.31.
Kutatóink a Nature kiadóvállalat lapjában publikáltak

A rangos Nature nemzetközi tudományos kiadóvállalat Nature Scientific Reports című folyóirata közölte az MTA-PPKE Serdülőkori Kutatócsoportjának legújabb eredményeit. A kutatás a serdülőkori fejlődés eddig feltáratlan területével, a biológiai kor és a kognitív képességek összefüggésével foglalkozik.

A cikk szerzői a kutatócsoportot és a karunkon működő Pszichológiai Kutatólaboratóriumot vezető Kovács Ilona kutatóprofesszoron kívül a kutatólaboratórium munkatársai, Gombos Ferenc, Oláh Gyöngyi és Szakács Hanna, valamint a BTK Általános Lélektan tanszékének tanszékvezető docense, Gerván Patrícia.

A biológiai kor és a kognitív képességek összefüggésének jelentőségét leginkább egy példával tudjuk illusztrálni: egy gimnáziumi osztályterembe belépve különös érzés fogja el az embert, amikor a különböző magasságú, eltérő viselkedéssel, társas és érzelmi viszonyulással és különböző szintű kognitív képességekkel rendelkező elsősökre pillant. Ennek főleg az az oka, hogy a serdülőkori fejlődést nem egyszerűen az idő múlása diktálja, hanem egyértelműen függ a pubertás kezdetétől is, amiben nagymértékű egyéni változatosság figyelhető meg. Annak ellenére, hogy a pubertás kezdetének variabilitása a fejlődési trajektóriákban is eltéréseket okoz, a szakma korábbi kutatásai kevéssé kontrollálták ezt a változót. Az alkalmazott módszerek elavultak, a kronológiai és biológiai kor szétválasztása eddig nem történt meg hatékonyan. Ennek megoldásaként a kutatócsoport ultrahangos csontkormérést vezetett be a biológiai érettség mérésére, és a kronológiai és biológiai kor független hatásait vizsgálta a kognitív képességekre. Eltérő csontkorral rendelkező résztvevők kognitív teljesítményét összevetve azt találták, hogy a biológiai kornak rendkívüli hatása van mind az IQ-ra, mind a specifikus kognitív képességekre. A biológiai kor szelektív hatását találták továbbá: azonos életkori csoporton belül az érettebb résztvevők munkamemóriája és feldolgozási sebessége magasabb szinten van, míg az azonos biológiai korú de idősebb résztvevők verbális képességei jobbak.  Eredményeik arra is rámutatnak, hogy a csontkor a serdülőkori fejlődés ígéretes jelzője lehet a jövőbeli serdülőkutatások számára.

Együttműködő partnereink: Kovács Kristóf (ELTE Pszichológiai Intézet), Utczás Katinka és Tróznai Zsófia (Testnevelési Egyetem Sportélettani Kutató Központ) és Berencsi Andrea (ELTE Gyógypedagógiai Módszertani és Rehabilitációs Intézet). A kutatást 2016 és 2020 között a PPKE Központi Alapok Programja, 2017 és 2022 között az MTA és az ELKH (MTA-PPKE Serdülőkori Fejlődés Kutatócsoport), 2020 óta az ELKH (OTKA 134370) támogatta. További információ magyar nyelven a BÉTA lab oldalán, angol nyelven pedig itt található.

Események

05.
2025. ápr.
BTK
Alkalmassági vizsgára felkészítő tanfolyam
Esztergom, Iohanneum 213
24.
2025. ápr.
BTK
WorldCom Youth Meeting Budapest 2025
Danubianum
25.
2025. ápr.
BTK
Kafka100
Sophianum 111–112
25.
2025. ápr.
BTK
Kert és lelkiség a régi Magyarországon – XVIII. Lelkiségtörténeti Konferencia
Sophianum 108
29.
2025. ápr.
BTK
Üzleti etika Magyarországon – Ahogy a kamarák, a vállalkozók és az egyetemi szféra látja
Sophianum, Jelenits István terem
29.
2025. ápr.
BTK
TDK szeminárium 2 – 2025. április-május
Danubianum
További események
szechenyi-img-alt