Vallási tartalmak és előállítóik a nyilvánosságban

2020.12.10.
2020. december 9-én "Vallási tartalmak és előállítóik a nyilvánosságban" címmel online konferenciát tartott a PPKE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Intézete, amelyet a mintegy 20–25 főnyi érdeklődő az egyetem Teams-felületén követhetett.

Kovács Ákos intézetvezető előadásában a szekularizáció kérdésköre felől közelítette meg a témát. Azt mutatta be, hogy a legfrissebb – Jens Köhrsen kapcsán főként német – kutatások mire fókuszálnak a médiában megjelenő vallási tartalmak tekintetében. Részletesen bemutatta, hogy a szekuláris média nyilvánosságában a vallások képviselőinek hozzászólásai, megnyilatkozásai igazodnak a nem vallásos megnyilatkozók nyelvhasználatához, érveléseik logikai felépítéséhez és kijelentéseik verifikálásához. Így a vallási szempontok jelenléte a nyilvános vitákban inkább látszólagos, mint valós érvényű.

Radetzky András, a Médiatudományi Tanszék adjunktusa előadásában, mely a jogi és a gazdasági kontextus bemutatására fókuszát, terminológiai tisztázást is elvégzett a vallási és az egyházi médiumok különbségének megragadásában. Ezt követően a kutatási anyagban az általa lefektetett különbségek mentén hivatkozunk rájuk: Egyházi médiumok alatt olyan intézményeket értünk, melyek alapítója, tulajdonosa, illetve fenntartója (finanszírozója) valamely, Magyarországon hivatalosan bejegyzett egyház. Szervezetileg ezek a médiumok lehetnek jogi személyiséggel rendelkező társaságok (Kft., Zrt.), vagy az egyházi törvény (2011. évi CCVI. tv.) hatálya alá tartozó egyházi szervezetek által fenntartott és működtetett intézmények. Külön kell kezelnünk a vallási jelzőt, amelyet elsősorban a tartalom minősítésére használunk a következőkben. Vallási típusú tartalmat készít pl. a közmédia is, amely állami fenntartású, ilyen értelemben tehát nem egyházi. Ezzel ellenkező példa: az ATV alapítója a Hit Gyülekezete, amely elsősorban közéleti médiaszolgáltatást végez, nem vallásit. Végezetül a különbségtételt az is indokolja, hogy az ilyen típusú tartalmak száma az utóbbi egy évtizedben jelentősen megnőtt.

Dér András, a Médiatudományi Tanszék adjunktusa aelőadásában a transzcendencia filmes megjelenését tekintette át három nagyobb területet említve. Az első egy művészetelméleti bevezetés volt, melyben felvázolta, hogy a jelentős elméletalkotók (Bazin, Eliade) miként vélekedtek a filmművészet és a vallás, a transzcendencia kapcsolatáról, ábrázolhatóságáról. A második nagy egységben egy filmművészeti áttekintés kapott a hallgatóság. Megtörtént azon alkotók számba vétele, akik akár a nemzetközi, akár a magyar filmművészetben kiemelkedőt alkottak a szakralitás témájában. Az előadás harmadik része pedig a személyes meglátásokat hozta elő kollégánk filmes alkotói pályájára vonatkozóan, s emellett az Ars Sacra filmfesztivál zsűri elnökeként szerzett tapasztalatairól is beszámolt.

P. Szilczl Dóra, a Kommunikációtudományi Tanszék adjunktusa előadásában a 2019-ben felvett tartalomgyártói interjúkra vonatkozó tartalomelemzési munkáját és eredményeit mutatta be. A módszertani bevezető után ismertette a szövegkorpuszra vonatkozó kódolás menetét és annak eredményeit. Öt típust azonosított a tartalomgyártók szerepfelfogásai tekintetében. Ezek a következőek: katona, aki szolgálatként tekint a feladatára, a felderítő, aki abban látja munkájának legfontosabb részét, hogy elemezze a befogadói számára a világot, a tolmács, aki közvetít a nem vallásosok irányába, a nagykövet, aki a vallás képviseletét látja el a nyilvánosságban és a tanító, aki a tudás átadásában látja munkájának a lényegét. Az előadó minden típust illusztrált is egy-egy meghatározó, interjúkból idézett mondattal.

Andok Mónika, a Kommunikációtudományi Tanszék docense előadásában arra tért ki, hogy a projektet inspiráló kutatás, mely Campbell nevéhez köthető, adaptálása milyen pontokon ütközött problémákba. Illetve ismertette a 2012–2017 között zajlott adatfelvétel eredményeit is, hogy az Egyesült Államok és Nyugat-Európa tekintetében, a kifejezetten a digitális tartalomgyártókra fókuszáló kutatás három nagy szerepfelfogást tudott azonosítani, ezek a digitális vállalkozók, a digitális szóvivők és a digitális stratégák voltak.

Események

05.
2025. ápr.
BTK
Alkalmassági vizsgára felkészítő tanfolyam
Esztergom, Iohanneum 213
24.
2025. ápr.
BTK
WorldCom Youth Meeting Budapest 2025
Danubianum
25.
2025. ápr.
BTK
Kafka100
Sophianum 111–112
25.
2025. ápr.
BTK
Kert és lelkiség a régi Magyarországon – XVIII. Lelkiségtörténeti Konferencia
Sophianum 108
29.
2025. ápr.
BTK
Üzleti etika Magyarországon – Ahogy a kamarák, a vállalkozók és az egyetemi szféra látja
Sophianum, Jelenits István terem
29.
2025. ápr.
BTK
TDK szeminárium 2 – 2025. április-május
Danubianum
További események
szechenyi-img-alt