A hallgató, az egyetemi oktató és a gyakorlóiskola összefogásával

2019.10.07.
A Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar partneriskolai kapcsolatai

Tizenhét középiskolával kötött partnermegállapodást a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara. A mai kor követelményeinek megfelelve ezt a kört mindinkább szélesíteni kívánják, hiszen a tanár- és pedagógusképzés a folyamatban részt vevő három szereplő, a hallgató, az egyetemi oktató és a gyakorló iskola szoros együttműködését kívánja. Ennek szellemében hívta meg az egyetem a partneriskolák képviselőit október 3-án. A találkozón az egyetem részéről részt vett Szőke-Milinte Enikő, a Pedagógiai Intézet vezetője, Szilágyi Csaba, oktatási és stratégiai kérdésekben rektori főtanácsadó, Kaposi József docens, valamint a többi kar részéről Szabó István, a Jog- és Államtudományi Kar dékánja, továbbá Iván Kristóf, az Információs Technológiai és Bionikai Kar dékánja.

Az egyetem az alábbi oktatási intézményekkel kötött eddig partneriskolai megállapodást: Árpád-házi Szent Erzsébet Középiskola, Óvoda és Általános Iskola (Esztergom); BGSZC Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Budapest); Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium; Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégium; Deák Téri Evangélikus Gimnázium (Budapest); Budapesti Ward Mária Gimnázium; Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium (Miskolc); Németh László Gimnázium (Budapest); Óbudai Árpád Gimnázium (Budapest); Pannonhalmi Bencés Gimnázium, Egyházzenei Szakközépiskola és Kollégium; Patrona Hungariae Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti iskola (Budapest); Piarista Gimnázium (Budapest); Piarista Gimnázium és Kollégium (Vác); Szent Imre Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnázium (Balassagyarmat); Szent Margit Gimnázium (Budapest); Vitéz János Katolikus Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskola (Esztergom); II. Rákóczi Ferenc Gimnázium (Budapest).

Szilágyi Csaba bevezető előadásában kifejtette: „Az egyetem új vezetése kiemelten fontosnak tartja az osztatlan tanárképzés megerősítését, s szeretnénk növelni a felvett hallgatók számát.”

A középiskolás diákok orientálásában – melyik egyetemet jelöljék meg első helyen – a partneriskolák segítségét kérte. Ehhez kapcsolódva megemlítette, hogy az egyetem – amennyiben erre lehetőség nyílik – szeretné a tanárképzést Budapesten összpontosítani a jövőben.

A pedagógustársadalom – több más hivatáshoz hasonlóan – egyre inkább elöregszik. Igen nehéz megtartani a fiatal tanítókat és tanárokat a pályán. Ennek több oka van, folytatta Szilágyi Csaba, de az okok feltárása mellett a partneriskolákkal együttműködve arra törekszenek, hogy mind népszerűbbé tegyék ezt a pályát. Az egyetem a maga részéről ismételten átgondolja a tanárképzést: hogyan lehet alkalmazkodni a kor kihívásaihoz?

A szülői háttér a mai magyar társadalomban igen összetett képet mutat, s ez sok esetben nem segíti elő, hogy a tanárok megkapják az őket méltán megillető tiszteletet, a felbomlott családi háttér pedig nehezíti a pedagógiai munkát. A rektori főtanácsadó befejezésül megemlítette: „A Hittudományi Karon szeretnénk erősíteni a hittanári szak párosítását egy profán szakkal, ezzel is gazdagítva az eddigi kínálatot a tanárképzésben.”

Szabó István kifejtette: a jogi kar is hasonló találkozókat tervez a középiskolákkal, s együtt kell dolgozniuk a bölcsészkarral, hiszen „a felvételi tárgyak lefedik egymást”.

„Azon vagyunk – önökkel közösen –, hogy a legjobb gyakorlóhelyet biztosítsuk tanárjelölt hallgatóink számára”  – kezdte előadását Szőke-Milinte Enikő. „A tanárrá válás folyamatában joggal mondhatjuk, hogy az iskolai és az óvodai gyakorlatnak legalább akkora szerepe van, mint az egyetemi képzésnek.”

A rövid, vagy úgynevezett szakterületi gyakorlat idején a negyedéves és ötödéves hallgatók (a képzési formának megfelelően) szakonként tizenöt tanórán hospitálnak, illetve tanítanak. Az új, osztatlan tanárképzésben egyéves egyéni gyakorlattal fejezik be tanulmányaikat. Ennek során „nagy feladat hárul a gyakorlatvezető mentorra, akit a partneriskola támogat, hogy a hallgató iskolai gyakorlata a lehető legoptimálisabb keretek között folyjék”.

A pedagógus életpályamodell két utolsó szintje a mesterpedagógussá, illetve kutató tanárrá válás. „Ehhez mesterprogram, illetve kutatóprogram megvalósítása kötelező. Jó, ha a mesterpedagógusi szintre törekvő tanár mögött is egy felsőoktatási intézmény áll, a kutató tanár esetében ez kötelező. Ezzel összefüggésben jelenleg tíz szerződésünk van, s idén újabb kollégák jelentkeztek.” Akik pedig doktori képzésben gondolkodnak közülük, azok számára az egyetem négy doktori iskolát kínál.

Esztergomban eddig is működött, mostantól Budapesten is újjáélesztik a Pázmány Pedagógus Klubot, neves szakemberek meghívásával. A rendezvényeken való részvétel igazolással jár.

Az elmúlt két évben pedagógiai konferenciát rendeztek Esztergomban. Idén erre novemberben kerül sor, s már több mint hetven pedagógus jelentkezett. A konferenciák anyaga könyv alakban is megjelenik, s ezzel is igyekeznek publikációs fórumot nyújtani a tanároknak. Ezekben a kiadványokban az egyetemi szakember, a tanárjelölt és a gyakorló tanár kicserélheti gondolatait.

Az egyetem a Mentor Műhely keretében látja vendégül a mentorokat, ahol megbeszélik a gyakorlati tapasztalatokat. „Mi olyan pedagógusokat kívánunk képezni – a gyakorló iskolákkal közösen –, akik valóban a jövőt építik.”

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján tervezik a Pázmány Junior Campus folytatását. Ezen a nyári, egyhetes rendezvényen a tanár szakos hallgatók mellett a kar oktatói is kiveszik részüket, ennek köszönhetően „színes, gazdag kínálat fogadja a középiskolásokat. Miközben jól érzik magukat, megismerhetik a Pázmány Péter Katolikus Egyetem küldetését is.”

Az egyetem Bölcs-ész címmel tanulmányi versenyt hirdet 11. és 12. osztályos középiskolásoknak. A Szenior Egyetem idén is gazdag kínálatot nyújt az esztétika, a művészettörténet, a pszichológia, a történelem és más diszciplínák terén. „A végén tanúsítványt kapnak a résztvevők, amely gazdagítja a pedagógus portfóliót.”

A Magvető program során az egyetemi oktatók keresik fel a középiskolákat, ahol „érzékenyítő előadásokat” tartanak.

Szőke-Milinte Enikő újdonságként említette, hogy a természettudományos és a műszaki tanárképzés bevezetését tervezik, együttműködésben az egyetem Információs Technológiai és Bionikai Karával. A Hittudományi Karon pedig tíz féléves hittanári levelező képzést indítottak; katekéták számára öt félévben, teológusok számára pedig két félévben kiegészítő képzés keretében. Ugyancsak újdonság, hogy a következő éveben – levelező munkarendben – óvodapedagógus és tanító képzést indítanak Budapesten. S új tanárszakként megjelent a dráma- és színházismeret.

„Benned kell égjen, amit másokban akarsz lángra gyújtani” – zárta előadását Szent Ágoston gondolatával Szőke-Milinte Enikő.

Iván Kristóf az elhangzottakra reflektálva megemlítette: arra készülnek, hogy a bölcsészkarral együttműködve „megszerezhető legyen a mérnök-tanári diploma”. Ami pedig a természettudományi tanári szakokat illeti, mindenek előtt az informatika, a biológia, a kémia és a fizika területén képzelhető ez el.

Kaposi József a pedagógus továbbképzésről számolt be. A meglévők mellett három új szakirányt létesített az egyetem: dráma- és színházismeret, gyermek- és ifjúságvédelem, valamint fejlesztő pedagógus. „Emellett 30 órás képzéseket is akkreditáltattunk.” A 2020-ban induló dráma- és színházismeret tanár szak megindításában együttműködnek a Nemzeti Színházzal, a Pesti Magyar Színházzal és a Kolibri Színházzal, s „szeretnénk meghirdetni a Katolikus Diákszínjátszók első fesztiválját, közösen a Pesti Magyar Színházzal.”

Ezt követően a partneriskolák képviselői saját intézményeik tapasztalatait osztották meg. Ennek során – többek között – szóba került a „digitális pedagógiai eszközök” használata, a felvételhez szükséges kötelező nyelvvizsga bevezetése, illetve az egyre romló demográfiai helyzet.

Események

26.
2025. ápr.
BTK
Alkalmassági vizsgára felkészítő tanfolyam
Esztergom, Iohanneum 213
13.
2025. máj.
BTK
Heidegger and the Judeo-Christian Tradition
Danubianum 814
13.
2025. máj.
BTK
Médiaműhely - Könyvbemutató
Danubianum 007
13.
2025. máj.
BTK
Angol-Amerikai Intézet tanévzáró est
Danubianum 412
14.
2025. máj.
BTK
Angol Reneszánsz Kutatócsoport est
Danubianum 412
15.
2025. máj.
BTK
A piramisok árnyékában. Identitás, politika, és társadalom a mai Egyiptomban
Sophianum 112
További események
szechenyi-img-alt