Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Alkalmazott pszichológia speciális kollégiumok
Tárgy kódja: BBNPS19400
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: angol, magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Zsila Ágnes
Tárgyleírás:

E kurzus célja, hogy betekintést nyújtson a pszichológia gyakorlati alkalmazási területeibe és megismertesse a hallgatókat azok elméleti hátterével, módszertani alapvetéseivel, gyakorlati felhasználási körével. A hallgatók a kurzuson széles merítésből választhatják ki az érdeklődésüknek megfelelő alkalmazott területet, majd a félév során elsajátítják az adott területhez kapcsolódó elméleti irányzatokat, a gyakorlatban használt módszereket, illetve az adott terület kompetencia- és feladatkörét. A kurzus további célja, hogy a hallgatók a gyakorlati pszichológusi munkán belül is képesek legyenek felismerni azokat a pszichológiai jelenségeket, amelyeket az alapképzés során az elméleti képzésben elsajátítottak. A kurzus kiváló pályaszocializációs alkalom az alapképzés utolsó félévében. A kurzusok magyar és angol nyelven kerülnek meghirdetésre.

Az Alkalmazott pszichológia Speciális kollégium kurzuson bemutatásra kerülő alkalmazott területek a következők: tanácsadás, klinikai pszichológia, munka- és szervezetpszichológia, valláspszichológia, igazságügyi pszichológia, addiktológiai pszichológia, művészetpszichológia, neveléspszichológia, iskolapszichológia, közlekedéspszichológia

 

Igazságügyi pszichológia (Boros János)

A tanév során áttekintjük a kriminális személyiség kialakulásának genetikai, biológiai, pszichofiziológiai, szocializációs, pszichológiai és szociológiai okait és részletesen foglalkozunk a pszichopátiával és a sorozatos erőszakos bűnelkövetőkkel.

 

Családpszichológia (Urbán Szabolcs)

A kurzus bevezetést nyújt a családi folyamatok értelmezése pszichológiai modelljeibe, a rendszerszemléletű megközelítések alapjaiba. A családi rendszer működésének sajátosságait a különféle családterápiás irányzatok perspektívájából mutatja be, érintve néhány gyakran alkalmazott, egy-egy irányzatra jellemző intervenciós technikát.

 

Stressz és megküzdés cimű kurzus (Hal Melinda)

A tantárgy

célja a különböző, alkalmazkodást igénylő, feszültségteli helyzetekben mutatott viselkedés értelmezésére vonatkozó elméletek áttekintése, és a megküzdő viselkedés szituatív és személyiség meghatározóinak elemzése, ill. a megküzdés eredményességét befolyásoló tényezők megismertetése a hallgatókkal.

 

Az evés lélektana cimű kurzus (Géczy Anna)

A tanegység célja az alapvető emberi motivációk közül az evés, ill. evéssel kapcsolatos viselkedés lélektani tényezőinek megismerése az egészséges személyiségfejlődéssel összefüggésben, valamint a patológiás változások kóroktanának tanulmányozása.

 

Szenvedélybetegségek cimű kurzus (Tölgyes Tamás, Matuszka Balázs)

A kurzus célja a kémiai addikciókkal összefüggő pszichoszociális elméletekre, diagnosztikai módszerekre és megközelítési módokra, valamint az addikciók kezelésének pszichoszociális és pszichoterápiás módszereire vonatkozó ismeretek közvetítése

 

Psychology of Aggression (Matuszka Balázs)

In this seminar students will learn the basic phenomena and theories in connection with human aggression in a complex and integrative way. The scientific fields of Psychology, Ethology, Cultural Anthropology and Psychiatry as well as Fine Arts will be involved.

 

Pszichoszomatika (Hal Melinda)

A tantárgy a pszichoszomatikus medicina és egészségpszichológia szakirodalmi kereteire támaszkodva a specifikus fizikai tünetek, panaszok és megbetegedések pszichológiai tényezőivel való összefüggéseit kívánja bemutatni. A különböző elméleti megközelítések ismerete által a holisztikus és interdiszciplináris megközelítések fontosságát, gyakorlati alkalmazhatóságát és a különböző szakmák együttműködésének jelentőségét emeljük ki az egyes tünetcsoportokon keresztül. Az ismeretanyag átadása során gyakorlati példákkal szolgálunk mind a kutatásra, mind a klinikumra, mind az egészségpszichológiai szemlélettel átitatott megelőzésre, prevencióra vonatkozóan.

 

Pályaválasztási tanácsadás c. speciális kollégium esetében

A kurzus célja, hogy betekintést nyújtson a továbbtanulási és pályaválasztási tanácsadás elméleti és gyakorlati kérdéseibe, tevékenységi területeire. A hallgatók megismerkednek a pályafejlődés, pályaválasztás elméleti megközelítéseivel, a továbbtanulási és pályaválasztási tanácsadás és diagnosztika eszközeivel, gyakorlati módszereivel, valamint a pályaorientációt segítő tevékenységek egyéni és csoportos lehetőségeivel..

 

Közlekedéspszichológia (Batta Barbara)

A kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat a közlekedéspszichológia tudományának tárgyába. A közlekedéspszichológia speciális kollégium bemutatja azokat a területeket, amelyek e tudományterület érdeklődésének középpontjában állnak: a közlekedéstudomány története, ergonómia, klinikai közlekedéspszichológia, kognitív közlekedéspszichológia, alkalmazott közlekedéspszichológia, közlekedéspszichológiai vizsgálatok. A kurzus során intézménylátogatásra is lesz lehetőség.

 

Stressz – megküzdés (Hal Melinda)

A tantárgy a XXI. század jelentős problémáját a stresszt járja körül biológiai, pszichológiai és társadalmi aspektusból. A különböző elméletek megismerése és a fogalmi keretek tisztázását követően a stressz következtében, illetve az azzal való összefüggésben kialakuló pszichopatológiák ismertetése és gyakorlati összefüggések felismerésének készségfejlesztése történik meg. A pszichopatológiák felszínes érintésével, ugyanakkor az elhúzódó stresszhatások részletes, gyakorlati példákon keresztüli ismertetésével biztosítjuk, hogy a tantárgy elérje célját és átfogó ismereteket nyújtson ne csak a klinikumban alkalmazott területek iránt érdeklődőknek, hanem az összes hallgatónak. Hangsúlyt kap a stresszel való megküzdés, annak formái, lehetőségei és beavatkozási pontos a stressz csökkentésére vonatkozóan.

 

Iskolai erőszak (Pléh Ottilia)

Az iskolai erőszak, ezen belül a basáskodás (bullying) körüljárása pszichológiai szempontból. A hallgatók megvizsgálják a basáskodás jelenségét, kialakulásában a csoportjelenségek, a hierarchia, a család és a társadalom szerkezetének jelentőségét, a különböző „szerepet” felvállalók személyiségének jellemzőit. Összehasonlítják a két nem közötti eltéréseket, a jellegzetesen fiús vagy lányos basáskodási módokat. Megismerkednek néhány, az agresszió megelőzését, illetve csökkentését eredményező módszerrel.

Az áramlat (flow) jelensége.

 

Kulturális antropológia (Pléh Ottilia)

Az antropológia objektív és elfogultságoktól mentes eszközein keresztül megismerteti a diákokat a különböző kultúrák életmódjával, társas kapcsolatainak alakulásával, gondolkodásával, hitével és hiedelmeivel. Vizsgálja az egyén különböző társadalmakban elfoglalt szerepét, az egyének nemek és kor szerinti megkülönböztetését.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Igazságügyi pszichológia (Boros János)

  • Gavin, H.: Criminological and Forensic Psychology, SAGE, 2014
  • Patrick, C. J.: Handbook of Psychopathy, Guilford, 2007

Családpszichológia (Urbán Szabolcs)

  • Minuchin, S. (2005) Családok és családterápia. Animula, Budapest
  • Horváth-Szabó Katalin (2001) Családpszichológia I. PPKE BTK, Piliscsaba
  • Bíró – Komlósi (2001) Családterápiás olvasókönyv. Animula, Budapest

Stressz és megküzdés (Hal Melinda)

·        Bányai Éva, Varga Katalin : Affektív pszichológia. 2013. Medicina Könyvkiadó Zrt. Bp.

  • Kállai János, Varga József, Oláh Attila: Egészségpszichológia a gyakorlatban. Medicina
    Könyvkiadó

 

Az evés lélektana  (Géczy Anna)

  • Géczy Anna: Az evés pszichopatológiája és az evészavarok kezelésének pszichoterápiás lehetőségei. ISBN 978-963-308-081-8.E-book, PPKE BTK. 2012
  • Barkóczi Ilona, Séra László (szerk.), Az emberi motiváció I., Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1993, p. 5-77.
  • Túry Ferenc, Pászthy Bea: Evészavarok és testképzavarok, Budapest, Pro Die, 2008, ISBN 978-963-87348-9-1

 

Szenvedélybetegségek (Tölgyes Tamás)

  • Németh A, Gerevich J (szerk.). Addikciók. Medicina, Budapest, 2000.
  • Rácz József (2008): Az esélyteremtés új útjai. Kortárs és sorstárs segítéssel szerzett tapasztalataink. L’Harmattan, Budapest.
  • Rácz József, Márványkövi Ferenc, Mellek Katalin (2010): Út a túléléshez - nyílt színi droghasználat és "belövőszobák" Budapesten : az ártalomcsökkentéssel kapcsolatos megfontolások. L’Harmattan Kiadó, Budapest.
  • Tölgyes, T.: Pszichofarmakológia a klimikumban,, 2015.PPKE,BTk e-book,  ISBN 978-963-308-237-9

Pszichoszomatika (Hal Melinda)

·        Kállai János, Varga József, Oláh Attila : Egészségpszichológia a gyakorlatban. 2014. Medicina Könyvkiadó Zrt. Bp.

·        Demetrovics, Zsolt, Kökönyei Gyöngyi, Oláh Attila (szerk.) : Személyiséglélektantól az egészségpszichológiáig. 2007. Trefort Kiadó, Bp.

 

Pályaválasztási tanácsadás

  • Illyés Sándor és Ritoókné Ádám Magda (szerk.) A nevelési és pályaválasztási tanácsadás pszichológiája. Szemelvénygyűjtemény. Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Budapest, Tankönyvkiadó
  • Ritoókné Ádám Magda szerk. (1995) A tanácsadás pszichológiája: Szöveggyűjtemény. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó
  • Ritoókné Ádám Magda (2008): Pályafejlődés, pályafejlődési tanácsadás. Egy negyven évet átfogó longitudinális pályakövető vizsgálat tanulságai. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó.

 

Közlekedéspszichológia (Batta Barbara)

  • Barjonet, P. (2001). Traffic psychology today. (1st ed., p. 4). Norwell, Massachusetts: Kluwer Academic Publishers.
  • Groeger, J. A. (2000). Understanding driving: Applying cognitive psychology to a complex everyday task. Psychology Press.
  • Porter, B. E. (Ed.). (2011). Handbook of traffic psychology. Academic Press.
  • Sullman, M., & Dorn, L. (2012). Advances in traffic psychology: Human factors in Road and rail transport.

 

Iskolai erőszak (Pléh Ottilia)

  • Olweus, D. (1999): Iskolai zaklatás. Educatio, 1999/4, 717-739. o.
  • Figula, E. (2004): Az iskolai erőszak jelenségének feltárása, a tanulók érintettségének, szerepviselkedésének elemzése egy vizsgálat tükrében, Alkalmazott Pszichológia, 2004. 4. 19-35. o.

 

Kulturális antropológia (Pléh Ottilia)

  • Descola-Lencloud-Severi-Taylor: A kulturális antropológia eszméi. Bp. Osiris, 1993.
  • Geertz, Clifford: Az értelmezés hatalma. Bp. Osiris, 1994.
  • Hollós Marida: Kulturális antropológia

 

Psychology of Aggression (Matuszka Balázs)

·        Anderson, C.A., Bushman, B.J. (2002). Human Aggression. Annu. Rev. Psychol. 53:27-51.

·        Blair, R.J.R. (2001). Neurocognitive models of aggression, the antisocial personality disorders, and psychopathy. Advances in Neuropsychiatry. 71:727-731.

  • Hogg, M.A., Cooper, J. (2003). The Sage Handbook of Social Psychology. Chapter 14: Human Aggression – A Social-Cognitive View. Sage Publication Inc., Thousand Oaks, CA, USA. pp. 296-323

·        Liu, J. (2011). Early health risk factors for violence: Conceptualization, evidence, and implications. Aggression and Violent Behavior. 16, pp. 63-73.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)   tudása

-        Átlátja a szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.

-        Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.

b)   képességei

-        - Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére.

-        - Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

anglisztika BMNB-IAN mesterképzés (MA/MSc) Nappali angol 4 félév BTK
anglisztika BANB-IAN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali angol 6 félév BTK
nemzetközi program BNNX-XNP Nemzetközi program képzése Nappali angol 1 félév BTK
nemzetközi tanulmányok BMNT-INT mesterképzés (MA/MSc) Nappali angol 4 félév BTK
politikatudomány BMNT-IPO mesterképzés (MA/MSc) Nappali angol 4 félév BTK
pszichológia BANB-XPS alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
régészet BMNB-ITR mesterképzés (MA/MSc) Nappali angol 4 félév BTK
történelem BANB-ITÖ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali angol 6 félév BTK
történelem BMNB-ITÖ mesterképzés (MA/MSc) Nappali angol 4 félév BTK
szechenyi-img-alt