Tantárgy adatlapja
A tantárgy
elsődleges célja az, hogy felhívja a hallgatók figyelmét azokra a jellegadó globalizációs
folyamatokra, amelyek különös hatást gyakorolhatnak a fejlődő országok
fejlődési folyamataira. Erős elméleti megalapozás mellett esettanulmányok
mentén haladva multidiszciplináris megközelítésben ragadja meg a tantárgy azt
a kérdést, hogy milyen építőkockák szükségesek ahhoz, hogy a gazdasági
növekedés elinduljon azokban az országokban, régiókban, amelyek korábban nem,
vagy nem olyan intenzitással vettek részt a globalizációs folyamatokban. A félév
során a következő gondolatmenet mentén halad a tananyag: 1. A
centrum–periféria viszonyrendszer eredete és elméleti megfontolásai 2. A
fejletlenség elsődleges forrásai – Elméleti keret és gyakorlati tapasztalatok 3. A
globalizációs folyamatok hatása a centrum–periféria kapcsolatokra 4. A
fejlődésben megkésett régiók és a fejlődő országok fejlődési mozgásterei 5. A fél
perifériák megjelenése a világgazdaságban – fejlődés, vagy visszacsúszás? 6.
Esettanulmányok a centrum–periféria viszonyrendszer kapcsán: Latin-Amerika,
Afrika, Kelet-Közép-Európa, Oroszország és a Független Államok Közössége és
Ázsia |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
1. Worth,
O. – Moore, P. (Eds.) (2009): Globalization and the New Semi-Peripheries.
Palgrave Macmillan, p. 271 2. Reill,
P. H. – Szelenyi, B. A. (Eds.) (2011): Cores, Peripheries, and Globalisation.
Central European University Press, p. 306. 3. Berend,
T. I. (2004): Globalization and its Impact on Core–Periphery Relations. UCLA
Conference Papers. 4. Shahid,
M. A. (2000): Poverty from the Wealth of Nations. Integration and
Polarization in the Global Economy since 1760. Houndsmills: Macmillan. 5.
Stiglitz, J. E. (2002): Globalization and its Discontents. New York: W. W.
Norton. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása - A
hallgatók megismerik, hogy milyen hatást gyakoroltak/gyakorolnak a
globalizációs folyamatok a fejlődő világ országaira - A
hallgatók az európai integrációs folyamatok mellett, megismerik a fejlődő
világ országait és azok jellemző gazdasági és társadalmi folyamatait b)
képességei - A
hallgatók képesek lesznek komplex módon értelmezni a gazdasági és társadalmi
folyamatok sokszínűségét és azok területi hatásait |