A kurzus célja, hogy a hallgatók áttekintést kapjanak a hálózati kommunikáció
technológiai oldalának fejlődéséről. Emellett a technológiai fejlődés egyéni,
csoportos és társadalmi hatásairól, átalakulásairól is kritikai képet kapnak
a hallgatók. A félév során kitérünk a hálózati kommunikáció médiaelméleti
beágyazottságára, valamint a szabályozás jogi lehetőségeire.
A kurzus
leírása: A kurzus során elsőként
áttekintjük a hálózati kommunikáció legfontosabb kommunikációs formáit, a
világháló kialakulását. Külön figyelmet szentelünk azon kutatási
projekteknek, melyek az első interetes csoportokat és a CMC (computer
mediated communication) egyéb új lehetőségeit vizsgálták. A kurzus központi
elemét azon eltérő társadalomtudományi paradigmák bemutatása jelenti, melyek
segítségével a CMC vizsgálható: a média konvergencia kérdésének áttekintése,
a hálózati kommunikáció hatása a társadalmi folyamatokra, webes csoportok
szociológiai leírása, a hálózati kommunikáció pszichológiai kutatásának
lehetőségei. A kurzus azt is bemutatja, hogy miként alakult át a nyilvánosság
a CMC-ben, milyen területei és formái azonosíthatóak (közösségi megosztás,
közösségi média, wiki, podcastok, blogok, mikroblogok és egyéb, felhasználók
által létrehozott tartalmak). Végül a kurzus kitér arra is, hogy a hálózati
kommunikáció miként alakítja át a művészet, az oktatás, a politika és a
gazdaság világát.
|
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző,
cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN)
|
Kötelező
olvasmányok:
- Barabási
Albert-László: 2016 A hálózatok
tudománya. Budapest: Libri
Kiadó
- Andok Mónika: 2016
Digitális média és mindennapi élet.
Budapest: L’Harmattan Kiadó
- Aczél Petra: Az
új. In.: Lányi András- László Miklós (szerk.): 2015 Se vele, se nélküle? Tanulmányok a médiáról. CompLex Kiadó
pp.15-30.
Ajánlott olvasmányok:
- Aczél Petra
(szerk.): 2015 Műveljük a médiát! Wolters Kluwer, Budapest
- Castells, Manuel:
2005 A hálózati társadalom kialakulása.
Az információ kora I. kötet 6-7. fejezet pp. 494-598
- Lister, Martin –
Dovey, John – Giddings, Seth – Grant Iain – Klley, Kieran: 2003 New Media. A Critical Introduction. Routledge.
- Jenkins, Henry:
2008 Convergence Culture. Where
old and New Media Collide. New York University Press.
- Webster, Frank:
Információ és az információs társadalom fogalma. In.: Információs Társadalom 2007. VII. évfolyam 4. szám pp.: 7-35
|